Virtualna okruženja
Prikazani su podaci za akademsku godinu: 2024./2025.
Predavanja
Laboratorijske vježbe
Opis predmeta
Virtualno okruženje: uvod, definicije, virtualna scena, komponente virtualne scene, modeliranje virtualne scene.
Specijalni efekti iscrtavanja: poopćeno teksturiranje, filtriranje teksture, preslikavanje prozirnosti, svjetlosti, sjaja, zrcaljenja, neravnina, ostale metode teksturiranja; efekti omekšavanja, zrcaljenje, sjene, tehnike panoa, ostali efekti.
Videoigre kao dominanta primjena virtualnih okruženja, tržište, osnovni principi, umreženost video igara.
Umrežena virtualna okruženja: primjene, tehnički izazovi, prilagodljivost veličini, načini mrežnog povezivanja sustava, strukturiranje virtualnog prostora, vrste prometa i mrežni protokoli za UVO, primjeri sustava UVO, virtualni svijetovi.
Virtualna stvarnost: definicija, principi, razvoj područja, vrste uređaja za virtualnu stvarnost, ulazni uređaji, 3D vid u prirodi, simulirani 3D vid, vizualni, zvučni, haptički i ostali izlazni uređaji, dizajn i programiranje sustava virtualne stvarnosti.
Proširena stvarnost: definicija, karakteristike, primjene, optičko i video miješanje slike, projekcioni sustavi, usporedba raznih načina miješanja slike, poravnavanje, slijeđenje, pogreška poravnavanja, prikupljnanje podataka za proširenu stvarnost, pokretljivost sustava proširene stvarnosti.
Virtualna produkcija: principi, praćenje kamere i projekcija, uređaji za praćenje kamere, ljudi i objekata, razvojne okoline i podrška.
Primjene umjetne inteligencije u virtualnim okruženjima: uvod u moderne algoritme strojnog učenja, moderni generativni AI (chatbot), nove reprezentacije scena u virtualnim okruženjima neuronska polja zračenja (engl. Neural Radiance Fields - NeRF)
Vizualizacija informacija. Znanstvena vizualizacija.
Preduvjeti
Preporuča se odslušati predmet Osnove virtualnih okruženja ili sličan predmet, ili imati osnovna znanja o računalnoj grafici iz prakse. Moguće je upisati predmet bez ovih preduvjeta no u tom slučaju će u početku semestra biti potrebno proučiti osnove računalne grafike iz udžbenika za predmet.
Studijski programi
Sveučilišni diplomski
Izborni predmeti (1. semestar) (3. semestar)[FER3-HR] Automatika i robotika - profil
Izborni predmeti
(1. semestar)
(3. semestar)
[FER3-HR] Elektroenergetika - profil
Izborni predmeti
(1. semestar)
(3. semestar)
Izborni predmeti
(1. semestar)
(3. semestar)
[FER3-HR] Elektronika - profil
Izborni predmeti
(1. semestar)
(3. semestar)
Izborni predmeti
(1. semestar)
(3. semestar)
Izborni predmeti
(1. semestar)
(3. semestar)
Izborni predmeti profila
(1. semestar)
(3. semestar)
Izborni predmeti
(1. semestar)
(3. semestar)
Izborni predmeti
(1. semestar)
(3. semestar)
[FER3-HR] Računalno inženjerstvo - profil
Izborni predmeti
(1. semestar)
(3. semestar)
Izborni predmeti
(1. semestar)
(3. semestar)
[FER3-HR] Računarska znanost - profil
Izborni predmeti
(1. semestar)
(3. semestar)
[FER3-HR] Znanost o mrežama - profil
Izborni predmeti
(1. semestar)
(3. semestar)
Izborni predmeti profila
(1. semestar)
(3. semestar)
[FER3-HR] Znanost o podacima - profil
Izborni predmeti
(1. semestar)
(3. semestar)
[FER2-HR] Obradba informacija - profil
preporučeni izborni predmeti
(3. semestar)
[FER2-HR] Programsko inženjerstvo i informacijski sustavi - profil
preporučeni izborni predmeti
(3. semestar)
[FER2-HR] Računalno inženjerstvo - profil
preporučeni izborni predmeti
(3. semestar)
[FER2-HR] Računarska znanost - profil
preporučeni izborni predmeti
(3. semestar)
[FER2-HR] Telekomunikacije i informatika - profil
Predmeti specijalizacije profila
(1. semestar)
(3. semestar)
Ishodi učenja
- definirati pojam virtualnog okruženja
- koristiti funkcije proširene i virtualne stvarnosti
- razviti rješenja primjene naprednih virtualnih okruženja
- razviti aplikacije 3D grafike na raznim platformama
- primijeniti stečena znanja u složenim projektima koji uključuju virtualna okruženja
- planirati i voditi manje projekte
Oblici nastave
Predavanja
Predavanja uživo dva sata tjedno
Samostalni zadaciProjekt: grupni rad, prezentacija
LaboratorijVježbe se mogu izvoditi samostalno
Način ocjenjivanja
Kontinuirana nastava | Ispitni rok | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Vrsta provjere | Prag | Udio u ocjeni | Prag | Udio u ocjeni | ||
Laboratorijske vježbe | 0 % | 20 % | 0 % | 20 % | ||
Sudjelovanje u nastavi | 0 % | 6 % | 0 % | 6 % | ||
Seminar/Projekt | 0 % | 20 % | 0 % | 20 % | ||
Međuispit: Pismeni | 0 % | 32 % | 0 % | |||
Završni ispit: Pismeni | 0 % | 32 % | ||||
Ispit: Pismeni | 0 % | 64 % |
Napomena / komentar
Mogući broj bodova je 110 zbog fakultativne prirode projekta.
Tjedni plan nastave
- Virtualna okruženja - uvod i primjene.
- Specijalni efekti.
- Specijalni efekti.
- VR, AR i interakcije u 3D prostoru
- VR, AR i interakcije u 3D prostoru
- Video igre
- Umrežena virtualna okruženja. Virtualni svijetovi.
- Međuispit
- Međuispit
- Virtualni ljudi.
- Virtualna produkcija
- Primjene umjetne inteligencije u virtualnim okruženjima
- Primjene umjetne inteligencije u virtualnim okruženjima
- Vizualizacija 2D/3D polja skalara (preslikavanje boja, izo-površine). Izravan prikaz volumnih podataka (bacanje zrake, prijenosna funkcija, segmentacija). Vizualizacija vektorskog polja i toka podataka.
- Projekt
Literatura
(.), Igor S. Pandžić, Tomislav Pejša, Krešimir Matković, Hrvoje Benko, Aleksandra Čereković, Maja Matijašević (2011.), Virtualna okruženja: Interaktivna 3D grafika i njene primjene, Element Zagreb, Manualia Universitatis Studiorum Zagrabiensis,
Izvedba
ID 240747
Zimski semestar
5 ECTS
R1 Engleski jezik
R1 E-učenje
30 Predavanja
5 Seminar
0 Auditorne vježbe
10 Laboratorijske vježbe
0 Konstrukcijske vježbe
0 Vježbe tjelesnog odgoja
Ocjenjivanje
90 izvrstan
75 vrlo dobar
65 dobar
55 dovoljan