Interakcija čovjeka i računala
Opis predmeta
Kolegij razmatra interakciju čovjeka i računala s obje strane korisničkog sučelja. Obrađuje se ljudski faktor u interakciji i odgovarajući modeli kao i stilovi interakcije s pripadnim elementima sučelja s osvrtom na grafička korisnička sučelja. Uvodi se postupak razvoja interaktivnog sustava s naglaskom na korisniku usmjereno oblikovanje i vrednovanja odnosnog sučelja. Obrađuje se analiza zadataka kao i prediktivno modeliranje i vrednovanje. Studenti će upoznati osnovne postupke brze izvedbe prototipa interaktivnog sustava, primjene koncepta upotrebljivosti i inženjerstva upotrebljivosti. Dat će se i osvrt na WIMP i post-WIMP sučelja.
Opće kompetencije
Studenti će steći teorijska i praktična znanja o modeliranju, oblikovanju i vrednovanju korisničkih sučelja interaktivnih računalnih sustava. Kroz samostalni i timski rad studenti će steći praktično iskustvo u oblikovanju i vrednovanju korisničkih sučelja za stolnu, mobilnu i Web okolinu.
Ishodi učenja
- ocijeniti postojeća i samostalno razvijena sučelja interaktivnih sustava za stolnu, mobilnu i Web okolinu
- dizajnirati jednostavnija sučelja interaktivnih sustava za stolnu, mobilnu i Web okolinu
- klasificirati elemente sučelja interaktivnih sustava stolnog, mobilnog i Web tipa
- analizirati zadatke karakterističnih interaktivnih sustava te primijeniti metode prediktivnog modeliranja i vrednovanja
- primijeniti elemente korisniku usmjerenog oblikovanja interaktivnih sustava, uključivo oblikovanje i vrednovanje sučelja interaktivnih sustava za stolnu, mobilnu i Web okolinu
- primijeniti poznate metafore sučelja i dizajnirati nove metafore
- primijeniti karakteristične stilove interakcije na odgovarajuća sučelja odnosno interaktivne računalne sustave
- primijeniti spoznajni (kognitivni) okvir interakcije čovjeka i računala, kao i odnosne mentalne i konceptualne modele
Oblici nastave
Predavanja
-
Provjere znanja-
Laboratorijske vježbe-
Konzultacije-
Seminari-
Način ocjenjivanja
Kontinuirana nastava | Ispitni rok | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Vrsta provjere | Prag | Udio u ocjeni | Prag | Udio u ocjeni | ||
Laboratorijske vježbe | 0 % | 20 % | 0 % | 20 % | ||
Kratke provjere znanja | 0 % | 10 % | 0 % | 0 % | ||
Sudjelovanje u nastavi | 0 % | 10 % | 0 % | 10 % | ||
Seminar/Projekt | 0 % | 20 % | 0 % | 20 % | ||
Međuispit: Pismeni | 0 % | 20 % | 0 % | |||
Završni ispit: Pismeni | 0 % | 30 % | ||||
Ispit: Pismeni | 0 % | 60 % |
Napomena / komentar
Kratke provjere znanja će se načelno izvoditi zadavanjem eseja.
Tjedni plan nastave
- Uvodna razmatranja: interakcija čovjeka i računala kao disciplina; evolucija i perspektive daljeg razvoja.
- Upotrebljivost i korisnici: pojam upotrebljivosti, mjerenje upotrebljivosti; analiza korisnika.
- Vrednovanje sučelja: metode vrednovanja upotrebljivosti; analiza podataka vrednovanja.
- Oblikovanje HCI eksperimenata: tradicionalni eksperimenti (varijable, uvjeti mjerenja, efekt poretka, longitudinalne studije); inženjerstvo upotrebljivosti (benchmark testovi, kompromisi).
- Prediktivno modeliranje interakcije: prediktivno vrednovanje i modeliranje; model razine utipkavanja (KLM).
- Ljudski aspekti sučelja: spoznajni okvir; pažnja i memorijska ograničenja.
- Modeli i metafore sučelja: mentalni modeli; metafore sučelja i konceptualni modeli.
- Međuispit.
- Analiza zadataka: korisniku usmjereno oblikovanje; kognitivna analiza zadataka; porodica modela GOMS.
- Stilovi interakcije: pregled stilova interakcije; direktna manipulacija ("direktnost" i oblikovanje interakcije); izbornici.
- Metodologija HCI oblikovanja: smjernice (principi i pravila); standardi i metrike; izvedba prototipa (programski i papirni prototip).
- WIMP (grafička) sučelja: komponente grafičkih sučelja; zajednički zadaci u grafičkim sučeljima.
- Primjer post-WIMP sučelja -- mobilna sučelja: specifičnosti mobilne interakcije; stilovi interakcije za mobilna sučelja; višemodalna interakcija.
- Rasprava na predavanju: izvedba papirnog prototipa projektnog zadatka i njegovo vrednovanje.
- Završni ispit.
Studijski programi
Sveučilišni diplomski
[FER2-HR] Programsko inženjerstvo i informacijski sustavi - profil
Predmeti specijalizacije profila
(2. semestar)
[FER2-HR] Računalno inženjerstvo - profil
Predmeti specijalizacije profila
(2. semestar)
[FER2-HR] Računarska znanost - profil
Predmeti specijalizacije profila
(2. semestar)
Literatura
Nositelji
Za studente
Izvedba
ID 127424
Ljetni semestar
4 ECTS
R1 Engleski jezik
R1 E-učenje
Ocjenjivanje
90 izvrstan
80 vrlo dobar
60 dobar
50 dovoljan