Opcije pristupačnosti Pristupačnost

Novosti i objave

15.10.2024

UN-ovih 17 ciljeva održivog razvoja - sveučilišta kao inkubatori novih ideja

Plan održivog razvoja do 2030. godine, koji su 2015. usvojile sve države članice Ujedinjenih naroda, pruža globalni okvir za unapređenje kvalitete života svih ljudi na našem planetu. U središtu ovog plana nalazi se 17 ciljeva održivog razvoja (engl. Sustainable Development Goals, SDGs) koji usmjeravaju napore prema iskorjenjivanju siromaštva, smanjenju nejednakosti i poticanju gospodarskog rasta, uz istovremenu brigu o okolišu.

Sveučilišta imaju ključnu ulogu u postizanju ciljeva održivog razvoja, jer služe kao inkubatori novih ideja i rješenja za brojne globalne izazove s kojima se suočavamo.

UN je stoga 2010. godine pokrenuo inicijativu The United Nations Academic Impact koja povezuje studente, akademsku zajednicu, znanstvenike i istraživače širom svijeta. Zahvaljujući dinamičnoj mreži institucija visokog obrazovanja, ova inicijativa služi široj međunarodnoj zajednici kao izvor energije i inovativnosti mladih ljudi i istraživačke zajednice.

UN ciljevi 4 (Kvalitetno obrazovanje) i 5 (Ravnopravnost spolova) izravno se odnose na sveučilišta jer ističu potrebu ravnopravnog pristupa kvalitetnom obrazovanju za sve. Time Ujedinjeni narodi jasno pokazuju da nejednakost u pristupu visokom obrazovanju predstavlja jedan od glavnih uzroka siromaštva.

Tri su ključne uloge sveučilišta u ostvarivanju ciljeva Plana održivog razvoja do 2030. godine:

1. Širenje ljudskoga kapitala

Sveučilišta moraju integrirati održivi razvoj u svoje obrazovne programe kako bi studenti postali svjesni društvenih, ekonomskih i ekoloških implikacija svojih budućih karijera. Studente treba poticati da u svom profesionalnom radu djeluju odgovorno prema društvu i okolišu.

2. Istraživanje

Sveučilišni istraživači imaju važnu ulogu u razvoju inovativnih rješenja koja mogu pridonijeti ispunjavanju ciljeva održivog razvoja na globalnoj, nacionalnoj i lokalnoj razini. Poseban naglasak treba staviti na interdisciplinarna istraživanja koja prepoznaju međusobnu isprepletenost različitih ciljeva. Da bi u potpunosti ostvarila svoje potencijale, sveučilišta bi trebala surađivati s međunarodnim partnerima te razmjenjivati znanja i iskustva dobre prakse.

3. Provedba Plana

Projekti razvoja na sveučilištima trebaju biti usklađeni sa širim naporima koje provode vlada, civilno društvo i privatni sektor, čime će se osigurati integriran pristup i učinkovita provedba ciljeva održivog razvoja. U tom kontekstu, sveučilišta mogu poslužiti kao "živi laboratoriji" (engl. living labs) za održivi razvoj, omogućavajući praktičnu primjenu održivih praksi unutar svojih kampusa.

 

Popis obavijesti